naturisti

Sanatate naturala – Sport. Fitness. Outdoor.

zaharul din mesteacan finlandez, o alternativa sanatoasa la zaharul obisnuit

Alternative sănătoase pentru zahărul obișnuit

Scrie un comentariu

Spunem zahăr și de cele mai multe ori ne vine aproape instantaneu în minte ideea că acesta se găsește în prăjituri sau în alte tipuri de dulciuri. Știm că nu e bine să consumăm prea mult zahăr, de aceea încercăm să ne limităm consumul dulciurilor, a fursecurilor sau prăjiturilor. E important însă de știut că există mai multe feluri de zahăr, toate prezente în diferitele alimente pe care le consumăm zilnic. Printre acestea se numără fructoza, pe care o găsim în fructe sau în mierea de albine, maltoza, prezentă în cereale, glucoza din pâine, paste sau cereale precum și lactoza, prezentă în lapte.

Pe scurt, organismul nostru se înfruptă suficient în urma consumului acestor produse. Trebuie să ne gândim însă că la toate aceste tipuri de zahăr, noi mai adăugăm și zaharoza, mai exact zahărul de consum, alb, rafinat pe care îl putem găsi în orice magazin alimentar.

Problema cu dulciurile rafinate, sau mai exact, cu zahărul rafinat este că face parte din categoria carbohidraților cu index glicemic mare, sau mai bine zis, carbohidrați răi. Asta înseamnă că toate aceste alimente sunt digerate foarte rapid, și oferă o explozie de energie după care revenim într-o stare și mai leneșă decât înainte de a fi consumat produsul respectiv. Toate acestea se întâmplă deoarece prin digerarea rapidă a carbohidraților cu index glicemic mare crește nivelul zahărului din sânge, după care în încercarea organismului de a-l reduce la normal acesta practic scade mai mult decât ar trebui. Aceste fluctuații nu sunt prielnice organismului.

Haideți să o luăm mai simplu. Pe scurt, de ce este nociv zahărul obișnuit? Vă explicăm care este procesul de obținere al zahărului: produsul vegetal (sfecla de zahăr sau trestia de zahăr) suferă o operație de extragere a zaharozei cu apă caldă la 60-70 de grade Celsius, în contracurent. Rezultă o soluție care se tratează cu lapte de var, ceea ce duce la pierderea și distrugerea substanțelor organice, proteine, enzime, săruri de calciu. Ulterior pentru eliminarea laptelui de var rămas în exces, soluția se tratează cu anhidridă carbonică. Ulterior aceasta este tratată cu acid sulfuric, pentru a elimina culoarea închisă, și ulterior răcită, cristalizată și centrifugată. Se obține astfel zahărul brut care trece în a doua etapă de prelucrare: filtrarea și albirea cu cărbune animal.

Pentru obținerea zahărului rafinat se aplică o nouă centrifugare și uscare. Datorită procesului de rafinare la care este supus, în compoziția zahărului ajung substanțe nocive pentru organism, precum acidul fosforic, acidul formic și dioxidul de sulf.

Tocmai de aceea este indicat să găsim alternativele sănătoase. Vă facem cunoșință cu Zahărul din mesteacăn finlandez sau xylitolul, unul dintre cei 4 înlocuitori naturali ai zahărului obișnuit, pe lângă siropul de arțar, stevia rebaudiană și siropul de agave.

tumblr_inline_nwc507jhu71tc2oen_540

Dacă nu sunteți familiarizați cu termentul de xylitol, vă explicăm îndată la ce se referă: a început să fie utilizat în țările nordice după cel de-al doilea război mondial în urma unei crize a zahărului.

Poliolii – dintre care face parte și xylitolul – sunt glucide care se găsesc în stare naturală în diverse vegetale. În țările nordice, xylitolul se extrage din scoarța de mesteacăn, dar în alte părți se obține frecvent din porumb, trestie, paie, coji de nucă de cocos și chiar din fructe.

Poliolii sunt utilizați în principal din două motive: nu au niciun efect asupra glicemiei și nu provoacă carii dentare. Xylitolul are indice glicemic redus (7), de aceea se regăsește în principal în produsele destinate persoanelor cu diabet: bomboane, înghețată și unele sortimente de ciocolată. Bacteriile din gură nu-l pot fermenta, deci nu este cariogen. În plus, are însușirea de a reduce numărul de bacterii prin scăderea acidității din gură. Această caracteristică alături de gustul său răcoritor l-a făcut deosebit de util în industria gumei de mestecat și a produselor de igienă orală.

Un studiu efectuat în Finlanda pe copii preșcolari arată că mestecatul acestei gume de cinci ori pe zi duce la diminuarea cu 40% a inflamației urechii. Pentru efectul lui antibacterian a fost, de asemenea, adoptat în industria farmaceutică, unde se folosește ca ingredient în sprayurile nazale.

Xylitolul poate fi folosit și de către persoanele care suferă de diabet, ca și îndulcitor. Totodată, xylitolul este indicat ca și îndulcitor și datorită unei proprietăți aparte: bacteriile și ciupercile nu pot descompune xylitolul, deci nu se pot hrăni cu el. Astfel, persoanele care consumă xylitol sunt mai puțin predispuse la afecțiuni ale cavității bucale, deoarece bacteriile și ciupercile prezente aici nu se pot hrăni cu xylitolul, așa cum pot face de exemplu cu fructoza, glucoza sau sorbitolul.

Totodată, xylitolul rezistă la temperaturi ridicate, deci se poate și fierbe și poate fi folosit la prepararea prăjiturilor, cu excepția celor ce necesită drojdie. Mai mult, îndulcește la fel de bine ca și zahărul obișnuit.

E important de știut că are cu 40% mai puține calorii și are efect de îngrijire dentară și ajută la remineralizarea dinților și a oaselor reducând riscul de osteoporoza și carii dentare. Zahărul Xylitol este bun și pentru diabetul zaharat.

De fapt, nu există niciun motiv pentru care zahărul din mesteacăn finlandez ar trebui să lipsească din fiecare bucătărie. Este cea mai dulce variantă înlocuitoare a zahărului obișnuit, de aceea vi-l recomandăm cu drag.

Reclame

Autor: naturisti

Blogul magazinului online naturisti.ro Informații de interes din zona medicală, a unui stil de viață sănătos, despre remedii gemoterapice, suplimente nutritive, cosmetice naturale, fitness și alte cele care au legatură cu sănătatea.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s