naturisti

Sanatate naturala – Sport. Fitness. Outdoor.

este important sa avem o dieta cu produse fara gluten?

A fi sau a nu fi GLUTEN FREE. Retețe și alte secrete

Scrie un comentariu

A scrie un articol despre gluten este în primul rând o provocare. Asta pentru că există atât specialiști care ne încurajează să eliminăm glutenul din alimentația noastră de zi cu zi, iar pe de altă parte, există și cei ce susțin că sunt prea puține dovezi pentru afirmația că dietele fără grâu sunt benefice sănătății. Cert este că un studiu realizat în anul 2013 în SUA arată că o treime dintre americani încearcă să înlăture glutenul din dietă.

1% din populația lumii suferă de boala celiacă, care este o alergie la gluten. Există însă multe persoane care au o sensibilitate la această substanță din cereale, numită intoleranță la gluten. În timp ce boala celiacă e pe viață, intoleranța poate să dispară în timp, dacă urmăm o dietă fără gluten.

Să o luăm însă de la început. Mai exact cu definiția glutenului. Pe scurt, glutenul este un amestec de substanţe naturale proteice, fiind întâlnit în grâu, secară, orz şi, în cantitate mai mică, în ovăz. El constituie partea proteică a acestor alimente şi are o mare importanţă în fabricarea aluaturilor, cărora le conferă elasticitate. Se găseşte în pâine, bere, paste făinoase, produse de patiserie, cerealele pentru micul dejun, dar şi în multe alte produse: mezeluri, sosuri pentru salată gata preparate, sos de soia sau supe.

Important de știut este că în dieta celiacilor, alimentele interzise sunt: grâul și produsele din grâu, orzul și produse din orz, secară și produsele din secară, spelta și produsele din spelta, amestecuri și fulgi care conțin oricare din produsele enumerate.  Pentru cei care nu sunt familiarizați cu spelta, grîul spelta este rudă cu grâul comun și este o cereală străveche cultivată de egipteni și celți. Grâul spelta este bogat în gluten, dar poate fi tolerat de persoanele care prezintă intoleranță la acesta.

Comparativ cu grâul comun, grâul spelta:

– are un conținut mai ridicat de substanțe minerale și de vitamine
– are un conținut mai mare de acizi grași nesaturați (grăsimi sănătoase)
– are un conținut mai mare de L-Tryptophan, precursorul hormonului de bună-dispoziție
– preia mai puține metale grele din mediul înconjurător.

Care sunt produsele care nu conțin gluten? În primul rând laptele și produsele originale din lapte. Carnea nu conține nici ea gluten, dar mare atenție la preparatele din carne, de exemplu cârnaț, parizer, conserve sau pateuri. Citiți cu atenție informațiile de pe ambalaj înainte pentru a vă asigura că produsele respective nu conțin gluten.

Un lucru e sigur: fructele și legumele nu conțin gluten. Nici ouăle nu conțin gluten, deci se pot consuma fără probleme. Apoi, orezul este un ingredient de bază în dieta celiacilor. Zahărul și mierea nu conțin gluten, nici alcoolul, mai puțin berea.

Aluatul și glutenul

În dieta fără gluten deseori întâlnim o problemă legată de prepararea pâinii. De obicei pâinile fără gluten sunt mai plate, mai tari, se fărâmă și se uscă după 2 zile. Problema cea mare este cauzată de lipsa glutenului din făină. Glutenul este o proteină din grâu. La contactul cu apa își formează o structură de plasă care reține bulele de bioxid formate în urma acțiunii drojdiei. Deci dacă lipsește glutenul nu se mai formează plasa și bulele de bioxid ies din aluat, care din această cauză nu mai crește suficient. Făinurile fără gluten sunt fabricate de obicei din făini și amidoni. Mai nou au și diferite adaosuri (diferite fibre, psyliu, xantan, guar, lupin etc.) care ajută mult la creșterea în volum a pâinii sau în elasticitate și în capacitatea de a menține umiditatea.

care sunt tipuri de faina fara gluten

FĂINURI PERMISE ÎN DIETA FĂRĂ GLUTEN

Făina de orez – orezul brun este mai dur, cel alb mai mătăsos și mai dulce. Este bun pentru îngroșală, dar trebuie avut grijă la cantitate (procent), el îngroșându-se în timp, deci dacă punem prea mult la început este posibil ca la sfârșit să obținem mâncare de orez. Se poate amesteca cu orice altă făină.

Făina de porumb – și gustul și culoarea gălbuie este binevenită în bucătărie. Se poate amesteca și cu alte făinuri, dar și singură este un excelent ajutor. Sosul de cartofi sau sosul de varză este mult mai gustos cu  făină de porumb decât cu făină de grâu. Se mai recomandă și pentru cei care nu pun boia în îngroșală, astfel culoarea porumbului este mai evidențiată.

Făina de mazăre galbenă sau năutul. Toate făinurile din mazăre sunt bogate în proteine, dar gusturile lor sunt diferite în fiecare caz. Sunt excelente pentru îngroșală sau pentru clătite.

Făina de hrișcă – bogată în nutriente, are un gust asemănător cu nuca. Din această cauză este recomandat în mâncăruri dulci sau prăjituri. Și în aluatul de pâine se poate amesteca împreună cu alte făinuri.

Făină din amarant – Amarantul  este bogat în vitamine, minerale, aminoacizi esențiali, fibre. În amarant se regăseşte un aminoacid esenţial, lizina, care are un rol important în arderea grăsimilor, creşte rezistenţa, are un efect benefic asupra metabolismului şi inhibă procesul de îmbătrânire. Este potrivit pentru persoanele care urmează diferite diete, paleolitică, diete pentru vegetarieni, vegani, pentru cei care ţin dietă de carbohidraţi sau suferă de intoleranţă la gluten. Poreclit „grâu al incașilor” este o sămânță bogată în calciu și lizina, un aminoacid rar în cereale. Nu conține gluten și are proprietăți nutritive mai bune decât alte cereale majore (porumb, grâu, orez, ovăz), din cauza bogăției ei în fier, proteine și magneziu. Este o cereală ușor de digerat și este foarte hrănitoare. Deși amarantul nu face parte din soiul cerealelor, totuși acesta este cultivat de 8000 de ani ca și cereale, dar de fapt el intră în categoria pseudocerealelor. A fost alimentul de bază al aztecilor. Este recomandat pentru vegetarieni, deoarece compoziția specială de aminoacizi completează profilului de aminoacizi al altor cereale și cu amestecul celor două se obține o proteină completă  care este specifică doar proteinelor de origine animală. Această făină specială se obține prin presare la rece și măcinare.

Amidonul de porumb – puțin dulceag, cu valoare nutritivă mică, se amestecă foarte bine cu alte făinuri așa că se poate folosi practic la orice mâncare.

Amidonul de cartofi are granulația fină, are calități excelente de copt. Este recomandat în sosuri sau creme creme.

banner-produse-fara-gluten_1

SUGESTII DE REȚETE FĂRĂ GLUTEN

Mix pentru pâine – 1000g Nutrifree

Cum să prepari pâinea cu ajutorul acestui amestec de făinuri fără gluten

Ingrediente  –  500g Mix pentru pâine Nutrifree,  380-400 g apă, 15 g drojdie proaspătă, 10 g sare, 20 g ulei de măsline extra virgin. 

Începem prin a dizolva drojdia în apă călduță. Punem făina într-o oală și frământăm împreună cu drojdia. Amestecăm continuu și adăugăm ulei de măsline și sare. Amestecăm până când aluatul devine uniform, fără noduri. Formăm aluatul în forma pe care o dorim (se poate face și chifle) și îl lăsăm să crească timp de o oră, la temperatura camerei. Dacă vrem să facem pâine, punem făină pe mâini și frământăm din aluatul crescut forma de pâine. Punem aluatul format într-o tavă și lăsăm încă 20 de minute. Coacem în cuptor preincălzit la 180-200C aproximativ 30-40 de minute.

Mix pentru prăjituri – 1000g Nutrifree

Este un amestec de făinuri fără gluten ideal pentru prăjituri sau biscuiți.

Sugestie de prezentare – Reteță pentru plăcintă cu dulceață

Ingrediente – 450g Mix pentru prăjituri Nutrifree, 220g de unt, 200g de zahăr, 2 ouă întregi, coaja rasă de la o jumătate de lămâie, 200g de dulceață sau gem fără gluten

Amestecăm untul și zahărul împreună, adăugăm mixul pentru prăjituri, toate acestea cu ajutorul mâinilor. Adăugăm apoi ouăle și coaja de lămâie rasă. Îi dăm apoi o formă într-un alt vas, învelim aluatul în folie de plastic și îl punem la frigider pentru 30 de minute. Apoi, așezăm aluatul pe o hârtie de copt. Îl întindem și apoi îl punem într-o tavă rotundă pentru prăjituri. Adăugăm peste dulceață sau gem și introducem tava în cuptorul preîncălzit la 180C timp de 45 de minute.

Mix pentru pâine cu fibre – 500g Nutrifree

Amestecul este ideal pentru prepararea pâinilor bogate în fibre

Cum să prepari pâinea cu fibre cu ajutorul acestui amestec. Iată aici câteva indicații pentru o rețetă reușită

Ingrediente – 500g Mix pentru pâine cu fibre Nutrifree, 400g apă, 20g drojdie proaspătă, 10g sare, 20g ulei de măsline extravirgin

Întâi dizolvăm drojdia în apă călduță. Punem apoi  mixul de făină într-o oală și frământăm împreună cu drojdia. Amestecăm continuu și adăugăm uleiul de măsline și sarea. Amestecăm din nou până când aluatul devine uniform, fără niciun nod. Îl dăm o formă rotundă aluatului și îl lăsăm să crească timp de 1 oră și 30 de minute, la temperatura camerei. Punem făină pe mâini și frământăm din aluatul crescut formă de pâine. Punem aluatul format într-o tavă și îl lăsăm așa încă 20 de minute. Coacem apoi în cuptorul preîncălzit la 180-200C aproximativ 50 de minute.

Mix pentru pizza 500g Nutrifree

Folosește amestecul de făină de la Nutrifree pentru blaturile de pizza

Ingrediente – 500g Mix pentru pizza Nutrifree, 370g apă, 10g drojdie, 30g ulei de măsline extravirgin, 500g de roșii zdrobite, 8g de sare, busuioc, oregano

Puneți amestecul de făină într-un bol. Într-un alt bol mai mic dizolvați drojdia în apă călduță. Turnați apoi drojdia dizolvată peste mix-ul de făină și amestecați până se omogenizează aluatul. Adăugați apoi uleiul și sarea și amestecați repede aluatul. Acoperiți apoi cu o folie de plastic suprafața aluatului. Între timp, presărați puțin oregano, sare și câteva lingurițe de ulei peste roșii. După două ore, împărțiți aluatul în 3-4 părți egale și lăsați-l să crească până devine dublu.  Apoi, punem puțină făină pe mâini și întindem aluatul pe un blat încercând să formăm un cerc cu diametrul de 28-30 de cm. Peste fiecare bucată de aluat presărăm apoi roșiile condimentate și introducem totul la cuptorul preîncălzit la 250C timp de 15 minute. Scoatem apoi pizza din cuptor și radem mozzarella peste compoziție și introducem din nou la cuptor pentru alte 7-10 minute. Pizza se va putea servi apoi cu busuioc proaspăt pentru un gust mai bun.

Mix pentru pâine PKU, de la Balviten

Cum se prepară pâinea folosind mix-ul pentru pâine de la Balviten

Ingrediente: 500g de mix, 440ml apă călduță, la aproximativ 30C, 2 linguri de ulei, 20g de zahăr, 7g de drojdie uscată sau 20-30g de drojdie proaspătă, 5g sare.

Se amestecă toate ingredientele de mai sus. Se lăsă apoi 45 de minute la dospit, la temperatura camerei, respectiv la 25C. După ce devine dublu aluatul, stropim suprafața acestuia cu apă și punem la cuptor preîncălzit la 220C și îl lăsăm la copt 40-45 de minute.

În cazul în care doriți să obțineți pâinea folosind un aparat pentru pâine, iată ce trebuie să faceți: puneți în aparat 500 g de mix, 380-400ml apă călduță, la aproximativ 30C, 40g ulei, 20g zahăr, 7g drojdie uscată sau 20g drojdie proaspătă și  5g sare. Porniți apoi programul pentru pâine fără gluten.

Vă lăsăm să gătiți așadar și vă mai spunem la final că o dietă fără gluten este sănătoasă, atât timp cât celelalte alegeri de alimente pe care le faceți sunt sănătoase! Și nu uitați că pentru pacienții cu boala celiacă sau intoleranță la gluten, renunțarea la gluten este salvatoare. Poate fi utilă, de asemenea, și unei categorii de pacienți diagnosticați cu sindrom de colon iritabil, prin eliminarea zaharidelor fermentabile conținute în cereale.

 

Reclame

Autor: naturisti

Blogul magazinului online naturisti.ro Informații de interes din zona medicală, a unui stil de viață sănătos, despre remedii gemoterapice, suplimente nutritive, cosmetice naturale, fitness și alte cele care au legatură cu sănătatea.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s